Wednesday, 19 October 2011

‎9 SEBAB HATI TIDAK TENANG


1. PEMARAH........
Paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang..

2. PENDENDAM........
Tersembunyi ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. HASAD DENGKI........
Amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. BAKHIL........
Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.

5. TAMAK.......
Orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut, walau berapa banyak yang diminum tetap tidak habis juga (lagipun orang tamak selalu rugi). Ingat! Yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain di situ). Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. TIDAK SABAR.......
Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

7. EGO.......
Ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. Pasal semua orang ada egonya sendiri, cuma tinggi atau rendah tahap keegoan tersebut.

8. RIAK......
Terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon-lakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak, takabbur dengan apar yang kita ada.

9. CINTA DUNIA......
Tidak dapat menderita, dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah, tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu (bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yang soleh atau solehah). Cinta dunia merupakan ‘neraka dunia’ kerana dunia itu ‘panas’ akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Tuesday, 18 October 2011

INGATKAN JE...

Putri Rasulullah saw menanyakan apa yang dilihat ayahandanya setelah melalui peristiwa israk & mikraj.

"Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

"Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

1 helai rambut yang ditunjukkan oleh wanita akan dimasukkan ke 1000 tahun di neraka. 1 hari akhirat bersamaan 1000 tahun dunia...masya-Allah.



Sayang tidak bermaksud cinta. Suka tidak serasi dengan cinta. Kagum tidak bererti cinta. Bangga tidak semestinya cinta. Cinta adalah CINTA 
Cinta suatu yang indah, cinta boleh buat kita gundah, cinta buat hati berdarah dan cinta jua boleh membawa kesalan yang tak sudah
Cinta itu seperti sinar matahari, memberi TANPA mengharap kembali. Cinta itu seperti sinar matahari, TIDAK MEMILIH siapa yang ia sinari. Cinta itu seperti sinar matahari yang MEMBERI KEHANGATAN DI HATI..


Keikhlasan seumpama seekor semut hitam di atas batu hitam pada waktu malam yang kelam, ianya wujud tp amat sukar dilihat. Jgn tertipu dengan terangnya bulan krn disebalik terang itu, byk kegelapannya.

Monday, 17 October 2011

DIA

jadilah wanita yang duduknya didalam bekas kaca..
hanya yang layak mampu membukanya..
letaklah maruah setinggi yg boleh agar x tercemar oleh hati2i manusia yg kotor.

kadangkala..
manusia sentiasa mengeluh setiap kali diturunkan hujan..
lalu disertakan dengan guruh dan petir..
namun,
di sebalik hujan,guruh & petir..
ada pelangi yg indah di penghujungnya..

apabila mencintai seseorang itu..
cintailah dengan sesederhana yang mungkin..
kerana..
apabila dikhianati oleh cinta..
kita tidak akan hanyut dari landasan yg sepatutnya.
cinta yang abadi..
adalah cinta yang di atas sana..
bukan di dunia semata-mata





Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. 
Dia sebenarnya seorang yang istimewa dan biarkan dianya kekal begitu.
Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia karena sekali anda mengubah,
selamanya anda akan terus mengubah dirinya.
Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya karena dia adalah dia.
Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain. :)

Bila seseorang wanita hamil..


1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat di malam hari.

3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.

4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. …

5. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.

7. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat


(¯`*•.¸★..Untukmu ADAM..(¯`*•.¸★

¸.•❤ Jadilah ADAM yang BERPENDIDIKAN TINGGI dalam AGAMA yang mampu MEMBIMBING HAWA dari menjadi MANGSA GODAAN SYAITAN dan NAFSU yang boleh MEMBINASAKAN..
¸.•❤ Jadilah adam yang MURAH dengan KATA-KATA NASIHAT dan TEGURAN yang boleh MEMPERBAIKI hawa..
¸.•❤ Jadilah adam yang sentiasa BERJUANG MENENTANG NAFSU dan MEMELIHARA MARUAH DIRI untuk ORANG TERCINTA yang SAH bergelar ISTERI..
¸.•❤ Jadilah juga adam yang boleh MENJADI KETUA KELUARGA, IMAM dalam SOLAT BERJEMAAH dan PEMIMPIN AGAMA seperti yang DIINGINI oleh hawa..



Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."


                                                  Cinta suci bukan sekadar asyik merenungi satu sama lain
                                                                   Tetapi memandang kehadapan
                                                                       pada arah cita-cita abadi
                                                                   dan apalah yang lebih abadi
                                                                melainkan mencapai cinta Allah.
                                                                  dan hidup kekal disyurgawi

                                                              ikhlas-fyraz seorang pencinta...

Sunday, 16 October 2011

pergi tanpa pesan


aku mencintaimu bagaikan langit memeluk bintang
aku lukiskan cinta di hati tak terbatas lagi

aku mencintaimu bagaikan langit memeluk bintang
aku luksikan cinta di hati tak terbatas lagi
cinta yang dulu bersemi kini menjadi masa laluku
hatiku hancur tiada berkeping bagaikan segelintir debu
kepergianmu tanpa alasan yang pasti
kau buat hatiku kini lemah tak berdaya
semakin hancur hatiku ini tanpamu
ku tak bisa berdiri tegak dan bernafas lega
kepergianmu tanpa alasan yang pasti
kau buat hatiku kini lemah tak berdaya
semakin hancur hatiku ini tanpamu
ku tak bisa berdiri tegak dan bernafas lega

semakin hancur hatiku ini tanpamu
ku tak bisa berdiri tegak dan bernafas lega



sebalik sesuatu huruf...

aku seorang pencinta... 
tapi realitinya tidak tahu realitinya apa yg aku cintakan....
apa itu cinta???dan apa pula erti nye pencinta???
dan bagaimana pula cinta blh wujud dlm dunia kini???
banyak masalah bermula dgn bende nie la...
CINTA!!!!! huhhh...bosan la kan....skrg bnyk cinta tipu.

tu yg xsuke...entah ada apa dgn cinta?????
ada C ada I ada N ada T ada A.....
means?????
C-cinta 

I-impian 
N-namun 
T-tak ada 
A-apa-apa
semakin lama ada istilah "couple"dlm life seseorg..
semakin banyak dosala yg akan bertambah dlm life korang...
so....pada semua...kalau dah layak..n berkemampuan tu...
cepatlah..Tok Kadi dah tggu tu....
akhir kata...
semoga berbahagia....
salam pencinta
..
.